Veelgestelde vragen

    1. Hoe herken ik geluidsarme banden?
    2. Hoe lang blijven banden houdbaar?
    3. Hoe moeten banden opgeslagen zijn?
    4. Hoe oud zijn de rondom vernieuwde banden?
    5. Hoeveel bedraagt de minimale profieldiepte van een band?
    6. Waar vind ik informatie over het rijvermogen van de banden?
    7. Wanneer kan een band klappen?
    8. Welke informatie is er over de fabrikant of de herkomst?
    9. Zijn de banden ook nieuw?
    1. Hoe herken ik geluidsarme banden?

      Aan de binnen- en buitenkant van banden bevinden zich rubberen blokken. Als deze asymetrisch zijn aangebracht en de profielrillen niet van de buitenkant tot aan het midden van de band gaan , gaat het om een geluidsarme band. Dankzij het speciale profiel en het materiaal (een zachtere rubber) wordt de weerstand ten opzichte van de straat verminderd, het geluid neemt af en een interesante bijkomstigheid is dat uw brandstofverbruik ook vermindert.



    2. Hoe lang blijven banden houdbaar?

      De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden. Om het chemisch verouderen tegen te gaan, worden stoffen aan het produktieproces toegevoegd. Hierdoor  wordt gegarandeerd dat een vakkundig opgeslagen band ook na jaren (tot 5 jaar) nog aan de specificaties van een nieuwe band voldoet. U doet er goed aan op de prestaties van de band te letten. Bij 44.000 km per jaar is het verstandig zomerbanden na 3,5 jaar en winterbanden (er vanuit gaande dat deze alleen in de winter gebruikt worden) na 7 jaar te vervangen.



    3. Hoe moeten banden opgeslagen zijn?

      Banden moeten in een droge, koele ruimte, het liefst donker opgeslagen worden. Banden zonder velgen staand, anders liggend. Contact met benzine, olie en vet moet vermeden worden.



    4. Hoe oud zijn de rondom vernieuwde banden?

      Omdat de leeftijd van een rondom vernieuwde band niet meer vastgesteld kan worden, kan alleen de fabricage datum nog voor de houdbaarheid van de band gebruikt worden. Bij een rondom vernieuwde band is de houdbaarheid net als voor nieuwe banden maximaal 10 jaar. Voor rondom vernieuwde banden gelden dezelfde garantie bepalingen als voor nieuwe banden die beginnen op het moment van aflevering.



    5. Hoeveel bedraagt de minimale profieldiepte van een band?

      Slijtage-indicatoren in de lengtegroeven van de band waarschuwen u als de band te ver afslijt. Ze worden zichtbaar als kleine dwarsverbindingen als het profiel tot 1.6 mm is gereduceerd. Eigenlijk moet u niet tot op dat moment wachten, omdat uit veiligheidsoverwegingen het verstandig is om uw banden al eerder te vervangen. In het geval van zomerbanden is vervanging aan te raden bij een profiel van 2 mm. Als het extra brede banden betreft, raden we 3 mm als ondergrens aan. Winterbanden verliezen hun grip op met sneeuw bedekte wegen al bij een restprofiel van 4 mm. Het is dan ook aan te raden om dat type banden bij 4 mm restprofiel te vervangen.



    6. Waar vind ik informatie over het rijvermogen van de banden?

      Het rijvermogen van banden kunnen wij niet beoordelen daar deze afhankelijk is van verschillende faktoren als toestand van de weg, gewicht van de auto en uw rijgedrag.



    7. Wanneer kan een band klappen?

      Een klapband kan optreden bij een zware belasting en een te lage bandenspanning. Een hoge omgevingstemperatuur zal het optreden van een klapband bevorderen. Tussen de verschillende koordlagen is een zeer dun laagje rubber aangebracht. Het rubber, overigens ook dat van het loopvlak, zal door het bewegen van de band (het veren van de band) warm worden. Ledere rubbermolecuuI zal bij druk en ontspanning kleiner worden en weer uitzetten. De energie die met deze zogenoemde eigendemping gepaard gaat, komt vrij in de vorm van warmte. Dit verschijnsel noemen we bandhysteresis. Hoe meer we de band de kans geven zich flexibel te gedragen, des te meer warmte hij zal ontwikkelen. Is een auto met een te lage bandenspanning (te) vol beladen of wordt er te snel mee gereden, dan zal er onevenredig veel warmte vrijkomen. Door aanzienlijke druk- en temperatuurvariaties in de band bestaat de kans dat er scheuren in de toegepaste materialen optreden die een plotseling luchtverlies tot gevolg hebben. Het resultaat noemen we een klapband.



    8. Welke informatie is er over de fabrikant of de herkomst?

      De banden die wij aanbieden worden direkt bij de fabrikant ingekocht. Maar daar fabrikanten ook vanwege prijsvoordeel de produktie in het buitenland verlegd hebben,  is het voor ons niet mogelijk u een gegarandeerde produktie in duitsland te geven. Alle banden voldoen echter aan de europese norm, die een hoge qualitatieve standaard vereist. Banden, die binnen de EU verkocht worden, moeten aan die eisen voldoen. Dat wordt aangeduid door de markering "E" of "e" op de zijkant van de band.



    9. Zijn de banden ook nieuw?

      Wij leveren uitsluitend nieuwe banden uit lopende produktie aan. Wij markeren magazijn artikelen die ouder dan 2 jaar zijn als DOT artikel met het jaar van productie. Aan de hand van de DOT markeringen op de wang van de band kunt u de kalender week en het jaar van productie vinden. Let u er wel op dat door een vakkundige opslag in de loop van de tijd de specifieke eigenschappen van het materiaal kan verbeteren, omdat de band niet direct door gebruik in het verkeer de tijd krijgt om verder uit te harden. Volgens de BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.) gelden bij een vakkundige opslag banden tot 3 jaar als fabrieksnieuw en tot 5 jaar als nieuw.



    Wij gebruiken Cookies. Door deze pagina te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik ervan.
    OK
    ^